- Festival
Kulturesk Festival der Künste
Die Grossen Halle der Reitschule Bern wird für drei Tage zum Schauplatz von Installationen, Performances, Stücken und partizipativen Anordnungen. Die Abende kulminieren in einem aufregenden Aftershow-Programm.
16.05.2024 bis 18.05.2024 – Kulturzentrum Reitschule, Grosse Halle, Schützenmattstrasse 7, 3012 Bern
Klang und Bewegung. Raum und Erinnerung. Ursprünge und Fiktion.
Vom Körper über die Kartoffel zur Frage, wo Resonanz entsteht: Studierende der Hochschule der Künste Bern zeigen in vierzehn Projekten eine Vielfalt an künstlerischen Visionen. Das Festival ist eine Einladung, die Grenzen zwischen den Disziplinen zu sprengen und gemeinsam neue Wege zu erkunden.
Kuratorium: Maria Luísa Rosa Essig (BA Vermittlung in Kunst und Design), Fiore Despina Streit (Alumna BA Musik Klassik), Filolaos Kougias (BA Musik Jazz), Zhuoni Li (MA Music Pedagogy), Camilo de Feminis (BS Holztechnik).
Kulturesk ist die Studierendenorganisation der Hochschule der Künste Bern. Sie setzt sich für die Anliegen der Studierenden ein.
Programm
Skinny
Tanzstück (15’)
Körper, Körperform, Körperbild: Mittels Musik- und Bewegungsimprovisation ist ein Tanzstück entstanden, das sich mit Fragen zur Schönheit des Körpers auseinandersetzt und mit den gesellschaftlich vermittelten Werten zu Körperbildern in Beziehung bringt. Kennst du das wiederkehrende Unwohlsein beim Anprobieren einer unpassenden Jeans?
Margaux Wolf
BA Musik und Bewegung – Tanz und Arrangement, Künstlerische Leitung
Jessica Manga
MA Music Pedagogy Jazz – Gesang und Arrangement
Hannah Dal Cero
BA Sound Arts – Harfe, Electronics und Arrangement
The Lost Juice
Performance (40’)
Ein Raum. Zwei Körper. Orangen.
Risse. Fruchtwasser. Auflösung.
Geteilt. Zerquetscht. Zusammengebracht.
Es fliesst. Duft. Saft. Stiche.
Eine klingende Orangen Apokalypse.
Jasmin Kirangolu
MA Contemporary Arts Practice
Matthias Joël Müller
MA Music Composition Creative Practice
Unterstützt durch
Regine Schaub-Fritschi
Dozentin Tanz und Bewegung, Theater
Ich habe etwas im Kopf, das ich über die anderen gerne wissen möchte
Installation
Wie gut kennst du deine Mitmenschen wirklich? Über was willst du wirklich reden? Spiel, Stimmen und Sprachen, Raum, Gruppe und Individuum, Einsamkeit, Zugehörigkeit, Gedankenreisen, Ausdrücken, Loslassen, sich abgrenzen, reflektieren, Mitfühlen.
Lara Dömer
BA Fine Arts
Ear Them
Musikperformance (45’)
Que signifie sonner? Résonner? Qu’est ce qu’un son? Un bruit? Une vibration?
Comment ces sons et vibrations interagissent et vivent au travers de corps résonnants, le nôtre mais également n’importe quel matériaux pouvant être mis en résonance. Une exploration de sensation, de sens, de toucher. Ces questions sont le départ de ce projet, une expérience sonore et visuelle au travers de l’utilisation de corps résonnants. Cette commission se compose d’une pièce en trois actes en collaboration avec les compositrices et artistes Charlotte Torres et Sabeth Louise Weibel. Elles jouent avec la musique, les sons mais aussi avec un message critique féministe de la société antérieure et actuelle.
Juliana Santacruz Pinzon
MA Contemporary Arts Practice – artistic lead
Romane Juliette Laura Bouffioux
Alumna MA Music Pedagogy Klassik – artistic lead
Charlotte Torres
Extern – composer
Sabeth Weibel
Extern – designer
Pomes-Fritttes
Partizipative Installation
Eine Frittenbude, welche ausschliesslich aus Abfall- Material hergestellt und betrieben wird. Mit sogenanntem «Sortierabfall» eines Grossverteilers werden kleine Portionen Pommes-Frites zubereitet, die an das Publikum verschenkt werden. Dabei rüsten und schneiden die Konsument*innen ihre Pommes-Frites selbst.
Roshan Adhihetty
MA Art Education – Künstlerische Leitung
Katarina Tereh
Extern
Elia Schwaller
Extern
Ruben Hollinger
Extern
dia[log] – translation, communication, isolation (wollte nicht mehr gekürzt werden)
Multimedia Installation
Who speaks? Who answers? Who listens? Who stays silent? Communication is meant to be the basis of all relationships. The audiovisual performance dia[log] explores the phenomena of translation and isolation. The signals of improvised music and generated visuals enter into a dialogue and influence each other.
The encounter of visual and auditory sensory stimuli creates an expanded space of perception, like the metamorphosis of two- to three-dimensional objects. For the harmony of the auditory and visual to go hand in hand, the synergy of both art forms is needed.
Marco Abisso
MA Music Composition Creative Practice
Matthias Timotheus Gurtner
BA Musik Jazz
Danis Kobilic
BA Musik Jazz
Takuma Miyai
BA Musik Klassik
Victoria Natalia Dvorák
BA Musik Klassik
Luan Marin Palma Villagra
BSc Multimedia Production
Raphael David Wyder
BSc Multimedia Production
Maurice Imani Yvan Ehrensperger
BA Vermittlung in Kunst und Design
Eliot Nemo Bessot
BA Vermittlung in Kunst und Design
Arbër Shala
MA Multimedia Communication & Publishing
Dannong Wu
BA Musik Klassik
Yang Zhan
BA Musik Klassik
Unterstützt durch
Hugo Ryser
Leiter MediaLab/Dozent – Gestaltung und Kunst
Christian Kobi
Dozent Musik
AVX-2
Audiovisual Concert (30’)
AVX-2 is an interdisciplinary project that combines different fields of art. The audiovisual experience contrasts with the sounds and images known from traditional musical performances and has nothing to do with the software and hardware usually used in electronic music. The concert allows the audience to approach the music from all sides and observe the unique instruments in combination with the light installation. This creates a contrast between the dynamic sphere of sound and image and the more static topography.
Szymon Zielinski
Alumnus MA Music Composition Creative Practice
NeuroDrive
Performative Installation (45’)
NeuroDrive is a concert-length composition that will be realized through a collective initiative at Kulturesk Festival. Inspired by the architecture of Grosse Halle, the project aims to capitalize on the unique features of the venue. Paired with vibrant lighting, it offers an impressive venue that gives off apocalyptic, sci fi, cyberpunk, street art vibes. The purpose of this project is to conceptualize Grosse Halle with all of its unique graffiti through an ensemble of musicians and live electronics within an octophonic speaker setup, projected visuals on the walls of Reitschule and lighting design within a 45 minute audiovisual performance.
Arda Yurdusev
MA Specialized Music Performance Klassik/Research – Projection
José del Avellanal Carreño Alumnus
MA Music Composition Creative Practice – Lights
Lautaro Tesar
MA Music Composition Creative Practice – Live Electronics
Matthias Joël Müller
MA Music Composition Creative Practice – Live Electronics
Mireia Pellisa Martín
MA Music Composition Creative Practice
Simon Benjamin Stoppiello
MA Music Composition Creative Practice
Aya Metwalli
MA Music Composition Creative Practice – Voice
Severin Rush
MA Music Pedagogy Klassik – Percussion
Repaire des Monstrueuses
installation vidéo immersive
Au cœur de la nuit, au milieu de la forêt, aux premières lueurs de l’aube ou encore au fil des eaux d‘une rivière sinueuse, s‘inscrit l’atmosphère dans laquelle prennent place les cinq tournages vidéo, présentés par Salomé Victoria Brawand et Mia Exartier.
Leur série de films offre une immersion captivante dans l‘univers de cinq créatures mythologiques féminines, héritées des riches cultures basque, polonaise et suisse. A travers cette œuvre, les réalisatrices mettent en lumière leurs racines, leurs inspirations et leurs origines respectives.
Salomé Victoria Brawand
BA Fine Arts – artistic lead
Mia Elisabeth Marie Exartier
BA Fine Arts – artistic lead
Mathilde Zoé Marie Rusca
BA Fine Arts
Grégory Maret
BA Fine Arts
Marc-Antoine Vouillamoz
BA Fine Arts
Belinda Jasmin Bernet
BA Fine Arts
Samuel Berthoud
extern
Die Herzog Methode
Schauspiel (30’)
Wie ziehen wir ein Schiff über einen Berg, mitten im Dschungel? Eine metaphorische Frage, mit der sich das Projekt aufmacht, unsere Leidenschaft und Hingabe als Kunstschaffende auf den Prüfstand zu stellen. Wie weit sind wir wirklich bereit zu gehen?
Zwei Vulkanologen, ein Skiflieger, zwei Skater und ein Kunstflug-Unglück. Das Werk des Filmemachers Werner Herzog bietet dutzende Paradebeispiele für die Bedingungslosigkeit von extremen Charakteren. Und mögliche Antworten auf die Frage: Existieren die besagten Regeln der Kunst, Methoden der Schöpfung?
Maximilian Götte
BA Theater – Künstlerische Leitung
Nicolas Lech
BA Theater – Künstlerische Leitung
Dario Droste
Extern – Technik
Unterstützt durch
Lukas Bangerter
Dozent Theater
Manuela Trapp
Dozentin Theater
H.O.T.
Horror Opera Techno
Horror Opera Techno (H.O.T.) is a performance exploring distortedness, hesitation, and feeling weird, navigating the space of its title words, rather than conforming to a rigid form. Inspired by Timothy Morton’s philosophy All Art is Ecological, which envisions an ecological society that welcomes haphazardness, brokenness, irony, and a range of not-nice emotions. The need to be in an ambiguous space. A world of seduction and repulsion rather than authority. Of truthiness rather than rigid true versus rigid false.
The performance embodies a rejection of efficiency, embracing hybridizations and acceptance of the strange.
Ana Cristina Duran Garizurieta
MA in Contemporary Arts Practice – Artistic lead
Sarah Vogel Ozorio
MA Contemporary Arts Practice
Paula Luise Günther
BA Musik Klassik
Samina Sofia Molfetta
MA Contemporary Arts Practice
Erwin Sergey Fonseca Aranda
MA Contemporary Arts Practice
Minami Saeki
MA in Contemporary Arts Practice
Anaïs Balmon
Graduated with MA in Contemporary Arts Practice
Sonia Leonne
Extern
Anthony Paccot
BA Musik Klassik
Raum03
Audiovisuelle Performance
The project is an audiovisual performance that immerses the audience in the world of the writer’s thoughts. The texts and lyrical words are complemented by light projections and visuals that flow into each other before the eyes of the visitors. Visitors are invited to listen, discover, observe and let their thoughts run wild and free. Comfortable cushions make it possible to completely surrender to the experience and let go.
Marion Rothmund
BA Visuelle Kommunikation – Künstlerische Leitung
Jasmin Sonderegger
BA Visuelle Kommunikation – Künstlerische Leitung
Aileen Weber
BA Visuelle Kommunikation – Visuals
Hannah Billich
BA Fine Arts – Text
Louise Meisel
BA Vermittlung in Kunst und Design – Text
Milo Ranft
BA Vermittlung in Kunst und Design – Text
Supported by
Hugo Ryser
Leiter MediaLab/Dozent Gestaltung und Kunst
Swangate
Music Theater (60')
Swangate, a gathering about bird calls and animatronics is an experience in which the audience is invited to follow us into a fictional universe full of conspiracy theories, dealing with the hypothesis that artificial intelligence has already taken over the world in the form of robotic birds and sound is the only way to communicate with them. As the scene of a ritualistic, ornithological gathering, the classical theater stage transforms into a place of togetherness, of exchanging knowledge, where boundaries between the real and the fake start to blur into each other. Should we follow the path of those who say they hold the truth? Who has the compass that governs our lives?
Bernat Pont Anglada
Alumnus MA Music Composition Creative Practice – COLIBRI
João Pedro Pires Calado
MA Music Performance Klassik – FALCON
Mireia Pellisa Martín
MA Music Composition Creative Practice – PENGUIN
Severin Dornier
Alumnus MA Music Composition Creative Practice – RAVEN
Karolína Jansová
Alumna MA Theater – Scenography
Erwin Sergey Fonseca Aranda
MA Contemporary Arts Practice – Technical assistance
Ionisation
Music, Movement and Visual Aesthetics (25')
IONISATION combines music, movement and visual aesthetics, as a way to enter inside an atomic society. Based on Edgard Varèse's composition, the performers participate in a visual interpretation of the musical elements, exploring the interaction between body and music, and mirroring atomic particles' behavior. Individuals are both unique and part of a collective group. Together, they generate fusion, stability, excitement, cohesion and reaction.
Sarah Delacrétaz
BA Classical Music – Künstlerische Leitung
Natacha Pensuet
BA Classical Music – Künstlerische Leitung
Zhuoni Li
MA Music Pedagogy – Künstlerische Leitung
Alice Paroissien
BA Classical Music – Percussion
Anna Sofia Hostettler
Alimna MA Music Pedagogy – Movement
Aymeric Pasquier
MA Music Pedagogy – Percussion
Camille Cossy
MA Music Performance – Percussion, Costumes
Ido Chae
BA Sound Arts – Soundtracks
Larissa Durisch
BA Mediation in Art and Design – Movement
Léna Carrara
MA Music Pedagogy – Costumes
Lucas Land
BA Classical Music – Soundtracks, Video
Matthieu Hoffmann
MA Music Pedagogy – Percussion
Merle Suter
Alumna Music and Movement – Movement
Nathan Colin
BA Classical Music – Percussion
Oliwia Wilczewska
BA Sound Arts – Movement
Oscar Vaurs
MA Sound Arts / Composition – Soundtracks, Videos
Sarah Delacrétaz
BA Classical Music – Künstlerische Leitung
Natacha Pensuet
BA Classical Music – Künstlerische Leitung
Zhuoni Li
MA Music Pedagogy – Künstlerische Leitung
Alice Paroissien
BA Classical Music – Percussion
Anna Sofia Hostettler
Alimna MA Music Pedagogy – Movement
Aymeric Pasquier
MA Music Pedagogy – Percussion
Camille Cossy
MA Music Performance – Percussion, Costumes
Ido Chae
BA Sound Arts – Soundtracks
Larissa Durisch
BA Mediation in Art and Design – Movement
Léna Carrara
MA Music Pedagogy – Costumes
Lucas Land
BA Classical Music – Soundtracks, Video
Matthieu Hoffmann
MA Music Pedagogy – Percussion
Merle Suter
Alumna Music and Movement – Movement
Nathan Colin
BA Classical Music – Percussion
Oliwia Wilczewska
BA Sound Arts – Movement
Steckbrief
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Startdatum
16.05.2024
In Kalender eintragen - Enddatum 18.05.2024
- Ort Kulturzentrum Reitschule, Grosse Halle, Schützenmattstrasse 7, 3012 Bern