Masterkonzerte Master Music Performance and Pedagogy – Jazz and Contemporary Music

Zum Abschluss ihres Studiums präsentieren Studierende aus den Vertiefungen Performance, Komposition und Pädagogik ihre Ensembles mit eigens dafür komponierter Musik.

02.09.2024 bis 12.09.2024 – HKB, Auditorium, Ostermundigenstrasse 103, 3006 Bern

Grafik mit schwarzer Schrift vor weissem Hintergrund: To – Do : Master Diplom-Konzerte

Master Music Performance

Mo, 2. September

19.30 Uhr: Loïc Baillod

K/B/K

Les membres de K/B/K partagent leurs singularités avec le groupe, à la fois en tant que musicien-ne-s et en tant que compositeur-ice-s. Le trio combine l'improvisation et le matériel écrit, ce qui se matérialise en une intense énergie et des structures sonores instables. C'est une conversation à trois voix égales qui n'offre pas de solutions simples mais invite à explorer l'inconnu.

Anna Kalk (guit), Loïc Baillod (db), Xavier Kaeser (dr)


21.15 Uhr: Alberto Santamaria

Assenza

Have you ever experienced missing someone really strongly? An absence that you thought was so important in your life. In that sad moment reading words that reflect your discomfort becomes a sort of relief. Usually you don't give much importance to the text of a poem or a song until you realize that those words reflect your pain. So that melody seems to embrace you like a big hug touching your heart strings. So, from this sad experience I found a great comfort stronger than ever.

Alberto Santamaria (guit), Gabriel Vergelin Soler (vcl), Lucien Palak (sax), Marcel Maffli (b), Damien Kuntz (dr)

Di, 3. September

19.30 Uhr: João Arrobas Rodrigues 

QUICKSAND
 
In this room, you are a determined organism. Every thought you’ve ever had, every action you took, orchestrated by chemical reactions and electrical signals, guided by natural laws. This deterministic setting might absolve you of your faults and mistakes. However, it does nothing to ease the existential pain stemming from the cyclical, destructive paths you’ve taken. Despite the cause of such outcomes, you want to move on, but you’re trapped in quicksand. How can you face the future if your desperate efforts lead to a deeper entrenchment?
Yet, in this room, hope must remain – the only remedy against your otherwise certain submergence. In irrational abundance, it just might match the absurdity of life itself.
 
João Arrobas (p, synth), Lucien Palak (tenor sax), Benjamin Jaton (b), Damien Kuntz (dr)
 

21.15 Uhr Eddy Sonnenschein

TIME

Zeit ist ja so eine Sache. Je grösser die Uhr, desto mehr Minuten, richtig? Die Musik des Eddy Sonnenschein Quartetts ist niemals beendet. Das Stück hat gerade angefangen, das wissen wir, aber wir wissen auch: wir sind schon lange drin. Nichts steht fest, und doch ist alles da, wo es sein soll. Unaufdringlich, hell, wie Morgentau, und doch der Tag schon alt und weise. Die Musik muss nichts beweisen, soll nichts beweisen müssen. Sie existiert aus sich selbst heraus. Alles ist gleichwichtig: Seien das die fulminanten Solopassagen oder die Luftgeräusche des Flügelhorns, oder das Geräusch des Piano-Pedals. Zeitgenössischer Jazz, bei dem die Musik nicht da aufhört, wo die Töne enden. Sondern alles ist Musik: das Einatmen, das Hören, das Fühlen. Und nicht weil diese dazu gemacht wird, sondern weil alles schon Musik ist, und immer war, und die vier Musiker das mit Demut zum bereits Bestehenden erkennen.

Paul Butscher (tp, flh), Alvin Schwaar (p), Loïc Baillod (b), Eddy Sonnenschein (dr)

Mi, 4. September

19.30 Uhr: Damaris Brendle

Lina Tinérun

Ꞁᴉuɐ ꓕᴉuǝɹnu ᴉsʇ pǝɹ Sɔɥɯǝๅzʇᴉǝᵷǝๅ ɟnǝɹ pɐs ɯnsᴉʞɐๅᴉsɔɥǝ Ʌoʞɐqnๅɐɹ pǝɹ ǝᴉuzǝๅuǝu ꓭǝsʇɐupʇǝᴉๅǝ. Iu pǝɹ Iuʇǝɹɐʞʇᴉou ɐๅs ꓭɐup ǝɹɥɐๅʇǝu Sʇɐǝɹʞǝu nup Sɔɥʍɐɔɥsʇǝๅๅǝu ᵷɹǝᴉɟqɐɹǝ ꓘouʇnɹǝuʽ pᴉǝ ʍᴉǝpǝɹnɯ pᴉǝuǝu znɹ Mǝᴉʇǝɹǝuʇʍᴉɔʞๅnuᵷ pǝɹsǝๅqǝu. ᗡᴉǝ zʍǝᴉ ʍᴉɔɥʇᴉᵷsʇǝu ⅁ɹnupdɟǝᴉๅǝɹ sᴉup pᴉǝ Iɯdɹoʌᴉsɐʇᴉou nup pᴉǝ ꓘoɯdosᴉʇᴉou. ᗡᴉǝ nuᵷǝʍoǝɥuๅᴉɔɥǝ ꓭǝsǝʇznuᵷ ʌǝɹๅɐuᵷʇ Ɯnʇ nup Ǝᴉᵷǝuʍᴉๅๅᴉᵷʞǝᴉʇ - pɐs Znsɐɯɯǝusdᴉǝๅ qɐsᴉǝɹʇ ɐnɟ ǝᴉuǝɯ ᵷǝᵷǝusǝᴉʇᴉᵷǝu ⅁ɹnupʌǝɹʇɹɐnǝu nup ǝᴉuǝɹ ᖈᴉsᴉʞoqǝɹǝᴉʇsɔɥɐɟʇʽ ᵷǝɯǝᴉusɐɯ Nǝnǝs zn ǝuʇpǝɔʞǝu.

Flo Hufschmid (dr), Damaris Brendle (voc), Florian Weiss (tb), Buchuan Zheng (guit)
 

21.15 Uhr: Hannah Biedermann

I.I/\I\II\I/\I.I

CORE, CORE, early 2024,
high contrast // low poly
hyprid trance pop gabber
r4dical softness / radic4l harsh noise — I -

Das Duo sucht Kontraste zwischen pulsierenden Klängen, radikalen Texten und zwei bis zur kompletten elektronischen Entfremdung verzerrten Stimmen. 

Hannah Biedermann (voc, fx), Hannah Dal Cero (voc, fx)

Do, 5. September

19.30 Uhr: Marie-Flo Burki

The Waves 

Between the gentle rocking of the surf and the plaintive whistling of the swell, Flo and the Murmurs transpose the great expanses of the ocean into an intimate, skin-deep universe. Carried by a voice and the sensory fabric of a string quartet, the instruments are intricately woven with words, taking on a narrative voice of their own. The resulting songs feature meandering melodies set against textures that recall the rhythm of the waves.

Marie-Florence Burki (voc), Sofia de Falco (vl), Paula Hsu (vla), Carla Rovirosa (cl), Snejana Prodanova (db)
 

21.15 Uhr: Paul Butscher

À l’intérieur

Ça rumine, ça murit, on en rit. Ich denke es, du fühlst es.
Perdu dans le vague de nos songes jusqu’à l’échange.
Assis sur le bord de fenêtre, à cheval entre toutes ces réalités.
Textures, mélodies, douces libertés intimes d’être.
Welcome to our living room.

Philippe Vögeli (guit), Paul Butscher (tp, flh)

Master Music Pedagogy

Fr, 6. September

19.30 Uhr: Jessica Vizianello

Mistij

With the groove of a laid-back day and the harmonies ambient light, Mistij is an invitation to a room of sounds where once can dance under the water in a fusion of dynamic vibration and mesmerizing colors in constant creation. 

Jessica Vizianello (voc), Sarah El Hachimi (alto sax), Irène Hernandez (tp), Iannis Obiols (synth, p), Thomas Fuller (b), Max Liebenberg (dr)
 

21.15 Uhr: Livia Lockridge

MAKO-Choir

Musik verbindet, vor allem das gemeinsame Singen. Dieses Projekt verbindet Musik, Stimme und Gemeinschaft. Die repetitive und geerdete Musik, komponiert und arrangiert von Livia Lockridge, bietet die Grundlage dieses Projekts. Mehrstimmigkeit und Repetitive Muster (Loops) sind ein essenzieller Teil ihres Musikalischen Ausdrucks, was sich bei ihr vor allem beim Komponieren zeigt, wenn sie ihre eigene Stimme übereinanderschichtet und in einem Loop abspielt. Da sie diese Mehrstimmigkeit live nicht allein ohne elektronische Hilfsmittel wie zum Beispiel eine Loopstation kreieren kann, kam die Idee, einen Chor zusammen zu stellen. Insgesamt finden sich nun 22 Stimmen zusammen, um die geschriebenen Noten und Gefühle zum Leben zu erwecken. 

Choir: Livia Lockridge, Marta Lockridge, Robert Kettler, Marlyse Zimmerli, Ulla Westvik, Susy Mourad, Serena Fux, Krystall Suter, Kurt Scheidegger, Carl Wyder, Mia Schärli, Jessica Manga, Tamara Roth, Sandra Brändle, Gaetan Lab, Robin Rindlisbacher, Adham Zidan, Sibylle Erb, Mara Clement, Luca Wüthrich, Linda Bill, Jean-Luc Froidevaux

Sa, 7. September

19.30 Uhr: Gabriel Vergelin Soler

Cello Grooves

Cello has been an underdog (or should i say an underinstrument...) in the realms of popular music for too long; it's time to break out!!! Who has heard a cello leading a power trio? This trio, with influences of hip hop, jazz, and reggae, will transport the audience to groovy territories. The cello serves as bass, harmony, and melody all at once, accompanied by a rhythm section that will switch between expected and unexpected instruments. Get ready to dance! That's all I have to say!

Gabriel Vergelin Soler (cl), Mayo Leonde la Calzada (guit, beatbox, sax), Ignacio Sarabella Moszczynski (dr, keys)
 

21.15 Uhr: Valentin Bezzola

unrooh

W. G. Unruh postulated in 1976 that, from the point of view of an accelerating observer, the vacuum
of empty space contains particles that are at a temperature relative to the observer's acceleration. Half
a century later, unrooh embarks on a quest to translate this phenomenon into the acoustic realm.
Seeking to challenge predefined expectations of perception, the three musicians find themselves on a
three-way intersection between song, groove and free improvisation.

Jessica Manga (voc), Simon Steiner (dr), Valentin Bezzola (eb, elec)

Mo, 9. September

17.45 Uhr: Youssry Taha

Youssry Taha Acoustic Roots 

As the first swiss banjo player in to pursue Jazz education and receive his bachelor's degree from HKB, Youssry Taha returns with a fresh new project paying homage to the music of his upbringing. Youssry has made a name for himself as an innovative electric banjo player, frequently mixing genres from Hip-Hop, to Arabic and electronic music. With "Acoustic Roots", he explores intricacies of acoustic playing, the subtle dynamic changes and timbre possibilities only heard with a fully acoustic band. 

Youssry Taha (bjo), band tba
 

19.30 Uhr: Philippe Vögeli

Konzert für 1 oder 2 Gitarren

Du könntest auch die Holzmaserungslinien einer Gitarre nehmen (abpausen) und die Kurven gemäss Sinuskurven (Schwingungen) zu Tönen umwandeln.
Oder aus dem Steg Stöckelschuhe basteln und damit rumstöckeln.
Oder eine Gitarre teileweise schreddern und in den Resonanzraum der ganzen Gitarre füllen und jedes Mal was spielen, bis eine Gitarre die andere verschluckt hat.
Oder du spannst die Saiten vom Steg weiter über einen Bettlattenrost, und sagst, du kannst nun Gitarre spielen wie im Schlaf, legst dich aufs Bett und je nachdem wie du liegst, erzeugst du via lange Saiten Töne.

Philippe Vögeli (guit)
 

21.15 Uhr: Myslaure Augustin

Concentre-toi !

À quel point la concentration permet-elle de restituer un morceau du début à la fin ? Et si elle disparaît totalement, ne donne-t-elle pas naissance au phénomène de répétition/boucle temporelle ? Ces compositions co-écrites font l'objet de cette expérimentation et risquent bien d'user de votre patience ...

David Augustin (cl, voc), Myslaure Augustin (p, keybd, voc)

Di, 10. September

19.30 Uhr: Pierrick Begnaud

In Fallow

In Fallow est un groupe de post rock / folk franco-suisse formé en 2019 à Lausanne. Après une pause musicale, ses 4 membres fondent In Fallow avec l’idée de composer spontanément, sans jugement, une musique nouvelle et propre à soi, à la manière d’un champ laissé en jachère (« fallow field ») et sur lequel peut croître à nouveau une flore pleine de richesses. Leur premier opus « / Fallow » entremêle chansons, riffs et intermèdes acoustiques, en piochant allègrement dans des influences post rock, math rock et folk (American Football, Totorro, Adrianne Lenker). 

Vincent Andreae (dr), Leo Fumagalli (guit, voc), Lucien Leclerc (b), Pierrick Begnaud (guit, voc)
 

21.15 Uhr: Gaétan Lab

Vol de Nuit

En bas, Rivière attend de pied ferme les courriers d’Amérique du Sud qui devront s’envoler pour l’Europe dès l’aube. Là-haut, Fabien le pilote du courrier de Patagonie, s’empresse dans une nuit sombre et orageuse en espérant atteindre Buenos Aires à temps. 
Avec une musique aussi planante que mouvementée, vivez l’adaptation musicale du célèbre roman d’Antoine de Saint-Exupéry. 

Gaétan Lab (guit), tba (p), tba (strings), tba (choir), Nil Flückiger (b), Pascal Lorenzetti (dr)

Mi, 11. September

19.30 Uhr: Jonathan Goetz

Jonathan Goetz Large Ensemble

Im Rahmen seines Masterkonzerts präsentiert der Saxophonist Jonathan Goetz sein erstes Big Band-Set. Fasziniert von den klanglichen Möglichkeiten dieser Besetzung vereint er in seinen Kompositionen Einflüsse aus Big Band-Jazz und klassischer Musik des 20. Jahrhunderts und verarbeitet musikalische Eindrücke, die er während seines Studiums an der Hochschule der Künste Bern gewonnen hat.

Trompeten: Florian Pfister, Mattia Belz, Carlo Bechtel, und weitere tba
Saxofone: Jonathan Goetz (sopran, alto sax), Lucien Palak (tenor sax), und weitere tba
Bassposaune: Maxence Nappez
Posaune, Waldhorn, Kontrabass, Drums: tba
 

21.15 Uhr: Jaronas Höhener

O_O_O_O_O_O

# Parameters
amplitude = 1.0
frequency = 1.0 # Frequency in Hertz
duration = 2.0 # Duration in seconds
sampling_rate = 1000 # Number of samples per second
put it on Polyvinylchloride

Two friends having fun.

Jaronas Höhener (turntables, instruments), Flo Hufschmid, (turntables, instruments)

Do, 12. September

19.30 Uhr: Pascal Lorenzetti

unda 

The music of «unda» (Latin for «wave») is inspired by the ebb and flow of the ocean. Small, repetitive fragments, lyrical melodies and intricate beats create the feeling of an ever-moving flow of waves.  
 
«Like as the waves make towards the pebbl'd shore,
So do our minutes hasten to their end;
Each changing place with that which goes before,
In sequent toil all forwards do contend.»
William Shakespeare, Sonnet 60
 
Lucien Palak (sax), Kilian Schmucki (p), Benjamin Jaton (db), Pascal Lorenzetti (dr)
 

21.15 Uhr: Josua Käser

Thron – Dust

Thron, founded in 2015, is a Swiss/German black metal band. Their style includes progressive, as well as death metal elements and is often compared to Swedish bands like Dissection or Watain. After playing some of Germany’s biggest metal festival, such as Summer breeze or Party San Openair, they released their 4th Studio-Album «Dust» in spring 2023. Join us for a night of darkness and despair...

J. alias Josua Käser (dr), Samca (voc), PVIII (guit), Raven Dust (guit), SXIII (b)

Mithilfe der Suchfunktion (Name oder Instrument eingeben) finden Sie die Konzerte rasch im Katalog.

Den Diplomkatalog können Sie im Sekretariat bestellen.

Steckbrief

  • Startdatum 02.09.2024
    In Kalender eintragen
  • Enddatum 12.09.2024
  • Ort HKB, Auditorium, Ostermundigenstrasse 103, 3006 Bern